Overlast

Als huurder wilt u graag rustig wonen. Een prettige relatie met uw buren of andere bewoners hoort daar ook bij. Helaas gaat dit niet altijd goed en ervaart u overlast. Deze overlast kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder kunt u lezen wat u het beste kunt doen.

Een bewoner kan met zijn gedrag het woongenot van een andere bewoner ernstig, langdurig en herhaaldelijk verstoren. Overlast heeft drie kenmerken: ernstig, langdurig en herhaaldelijk.

De wet beschouwt overlast als een gebrek: namelijk het niet (kunnen) bieden van woongenot. Als de oorzaak van buitenaf komt of de veroorzaker van de overlast geen huurder is van WoonFriesland, dan onderneemt WoonFriesland geen actie. Ervaart u overlast van uw buren? Probeer het eerst zelf samen op te lossen.

Wat u zelf kunt doen

Spreek degene van wie u overlast heeft altijd eerst zelf aan. Het kan zijn dat uw buren zich niet van de overlast bewust zijn. Met een goed gesprek kunt u een heleboel ergernis oplossen. Wilt u graag in gesprek met uw buren? Maar weet u niet waar u moet beginnen? We hebben een aantal adviezen voor u.

  • maak een afspraak en neem de tijd
  • kom met duidelijke voorbeelden van de overlast die u ervaart
  • denk zelf alvast na over een oplossing en bespreek deze
  • blijf rustig en maak duidelijke afspraken met elkaar

Lukt het niet om het zelf op te lossen? Dan kunt u de overlast melden bij WoonFriesland.

Meer informatie


 

Heeft u een vraag?

Veelgestelde vragen

Buurtbeheerder