Algemeen
Tip: kijk op de website waar alle stroomstoringen worden genoemd.
Zijn er meer bewoners in de straat die geen stroom hebben?
Dan kun je contact opnemen met je netbeheerder. Op de website ‘gas- en stroomstoringen’ kun je zelf nakijken of er storingen zijn in jouw gebied. Je kunt ook bellen met het nationaal storingsnummer voor gas en stroom via 0800 9009. Dit nummer is gratis en kun je 24 uur per dag bellen.
Ben je enige die geen stroom heeft?
Dan kan het zijn dat er kortsluiting is in één van je apparaten. Hoe je dat checkt, lees je hieronder bij ‘stekkertest’. Doe eerst de stekkertest, zo voorkom je onnodige kosten. Als je de monteur laat komen die kortsluiting in jouw apparaten vaststelt, zijn de kosten voor jou.
Doe de stekkertest
Met de stekkertest controleer je zelf of één van je apparaten kortsluiting heeft. Kortsluiting kan een stroomstoring geven.
- Schakel alle groepen in de meterkast uit (schakelaars naar beneden).
- Haal alle stekkers uit de stopcontacten, in je hele huis. Denk ook aan de cv en verlengsnoeren;
- Schakel de groepen in je meterkast opnieuw in (schakelaars naar boven).
- Is de aardlekschakelaar ook gesprongen? Schakel die dan opnieuw in.
- Doe nu alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet ook het apparaat aan dat daarbij hoort. Wacht tot het apparaat aanslaat en ga dan naar het volgende stopcontact en apparaat.
- Controleer steeds of de aardlekschakelaar opnieuw uitvalt. Gebeurt dat als je de stekker in het stopcontact steekt of als je het apparaat aanzet? Dan is dat apparaat de oorzaak van de storing.
- Oplossing: laat het apparaat repareren of vervang het.
Overbelasting
Als je te veel apparaten op een groep hebt, kan de groep uitvallen door overbelasting. Ook kan de bedrading van het stopcontact doorbranden of smelten. Zorg dat je niet te veel apparaten die veel stroom gebruiken tegelijkertijd aanzet of aan hebt staan.
Probleem in de installatie
Draait het wieltje van de stroommeter in de groepenkast niet of zie je dat er geen stroom is? Neem dan contact op met je netbeheerder.
Kun je de oorzaak niet vinden en blijft er een stroomstoring?
Meld alleen een reparatieverzoek als je zeker weet dat er geen kortsluiting, overbelasting of een algemene stroomstoring is.
Let op: blijkt er toch kortsluiting, overbelasting of een algemene stroomstoring te zijn, dan zijn de kosten voor jou.