Reparaties & onderhoud

Soms gaat er iets kapot in je woning en moet het gerepareerd of verholpen worden. Om een afspraak met ons te maken, ga je naar MijnWoonFriesland. Je kunt gelijk een afspraak maken met onze vakmannen.

Onderhoud

Je bent als bewoner samen met ons verantwoordelijk voor het onderhoud van jouw huis. In het overzicht Onderhoud van A tot Z kun je lezen wat wij doen, waarvoor je een serviceabonnement kunt afsluiten en wat je zelf als bewoner moet doen.

Heb je vragen?

Heb je vragen over het onderhoud van jouw woning? Neem dan contact op met je wijkconsulent.

Veelgestelde vragen | Reparatieverzoeken

Hoe dien ik een reparatieverzoek in?

Algemeen

Via MijnWoonFriesland kun je jouw reparatieverzoek online aan ons doorgeven. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Hier kun je ook de status van jouw verzoek volgen.

Lukt het je niet om in te loggen bij MijnWoonFriesland?
Dan kun je ons telefonisch bereiken via telefoonnummer 088 995 2222. Dat kan van maandag t/m donderdag tussen 8:30 en 17:00 uur en vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur. Op vrijdagmiddag van 12.30 tot 17.00 uur kun je alleen bellen voor spoedreparaties.

Meteen aan de slag
Dien je reparatieverzoek in.

Wat verstaan jullie onder spoed bij een reparatieverzoek?

Algemeen

Met spoed bedoelen we een reparatieverzoek waarbij we direct moeten handelen, bijvoorbeeld een gaslek. Is het slot van je voordeur kapot en kun je daardoor niet naar binnen of je huis niet afsluiten? Ook dat valt onder spoed.

Enkele voorbeelden van spoedmeldingen zijn:

  • Gaslek
  • Kapotte waterleiding
  • Storingen in de meterkast
  • Forse lekkages
  • Ernstige verstoppingen
  • Kapotte cv-ketel

Neem bij spoedreparaties contact met ons op via telefoonnummer 088 995 2222, ook buiten kantoortijden.

Mijn toilet spoelt niet door. Zit het riool verstopt?

Algemeen

Spoelt je toilet niet door? Of komt het spoelwater omhoog in de wc-pot? Dan kan het zijn dat het riool verstopt zit.

Meteen aan de slag
Dien je reparatieverzoek in.

Voorkomen is beter dan genezen
Natuurlijk is het veel beter om verstoppingen te voorkomen. Spoel toiletdoekjes, maandverband, tampons, kattenbakvulling, vet, olie en etensresten nooit weg via het toilet! Als blijkt dat jij de verstopping zelf hebt veroorzaakt, betaal je de reparatiekosten zelf.

Ik heb geen verwarming en warm water, wat moet ik doen?

Algemeen

Het kan zijn dat je de cv-installatie moet ontluchten of bijvullen. We leggen je in deze video graag uit hoe dit werkt. Bekijk de video.

Lost dit het probleem niet op?
Dien je reparatieverzoek in.

Ik denk dat mijn afvoer verstopt zit. Wat moet ik doen?

Algemeen

Een kleine verstopping los je eenvoudig zelf op. Dit doe je met een ontstopper, soda of een ontstoppingsmiddel.

  • Maak de zwanenhals (sifon) schoon: pak een emmer en zet deze onder de sifon. Draai de sifon open en laat het water en vuil eruit lopen.
  • Gebruik een ontstopper. Door de zuigende werking van de ontstopper komt het vuil los.
  • Ontstop de gootsteen met soda: los een handjevol soda op in 3 liter kokend water. Giet het sopje voorzichtig door de gootsteen.
  • Gebruik bij hardnekkig vuil een ontstoppingsmiddel. In de winkel zijn verschillende soorten ontstoppingsmiddel te koop. Lees voor gebruik goed de bijsluiter. Wees wel voorzichtig, want het is een chemisch middel.

Lost dit de verstopping niet op?
Dien je reparatieverzoek in.

Voorkomen is beter dan genezen
Natuurlijk is het veel beter om verstoppingen te voorkomen. Maak de gootsteen, zwanenhals en het doucheputje daarom regelmatig schoon. Als blijkt dat jij de verstopping zelf hebt veroorzaakt, dan betaal je de reparatiekosten zelf.

Wat kan ik doen bij wateroverlast?

Algemeen

Heeft het de afgelopen periode veel geregend? Dan kan de stand van het grondwater hoog zijn. Deze hoge waterstand kan overlast veroorzaken. Wat je moet doen als je grote wateroverlast in je huis hebt, verschilt per situatie. Hieronder lees je met wie je contact kunt opnemen.

Staat de straat voor je huis blank? 
Pas goed op voor losliggende putdeksels en bel de gemeente.

Stroomt de riolering op straat over en dreigt er vervuild water in jouw huis te komen?
Ook dan bel je de gemeente: die is verantwoordelijk voor de riolering. 

Kunnen jouw dakgoten het regenwater niet aan en stromen ze over? 
Dien dan een reparatieverzoek in. Tip: meld zo snel mogelijk dat je dakgoten verstopt raken, dan kunnen ze schoongemaakt worden voordat ze overstromen. Kun je zelf bij de dakgoot komen? Dan mag je deze ook zelf schoonmaken. Vaak zijn bladeren de boosdoener. Doe wel voorzichtig.

Staat je kelder of je kruipruimte onder water? 
Heeft het de afgelopen periode veel geregend en staat er water in je kelder? Dan heeft het leegpompen van je kelder niet veel zin. Deze raakt zo weer vol met water. Dat komt door het hoge grondwaterpeil. Houd de waterstand goed in de gaten en verplaats je spullen in de kelder zodat er geen schade ontstaat.

Heeft het niet veel geregend, maar staat er toch water in de kelder?
Maak dan een melding aan in MijnWoonFriesland. Is het een spoedgeval of lukt de melding niet? Dan bel je ons: 088 995 2222. 

Heb je na het noodweer lekkage in je woning? 
Ook dan maak je een melding aan in MijnWoonFriesland. Lukt dat niet? Dan bel je ons om te melden wat er aan de hand is. 

Schade aan je spullen in huis? 
Heb je schade aan je spullen in huis door lekkage? Bel dan de verzekeringsmaatschappij van jouw inboedelverzekering om de schade te melden.

Er is geen stroom, wat nu?

Algemeen

Tip: kijk op de website waar alle stroomstoringen worden genoemd.

Zijn er meer bewoners in de straat die geen stroom hebben?
Dan kun je contact opnemen met je netbeheerder. Op de website ‘gas- en stroomstoringen’ kun je zelf nakijken of er storingen zijn in jouw gebied. Je kunt ook bellen met het nationaal storingsnummer voor gas en stroom via 0800 9009. Dit nummer is gratis en kun je 24 uur per dag bellen.

Ben je enige die geen stroom heeft?
Dan kan het zijn dat er kortsluiting is in één van je apparaten. Hoe je dat checkt, lees je hieronder bij ‘stekkertest’. Doe eerst de stekkertest, zo voorkom je onnodige kosten. Als je de monteur laat komen die kortsluiting in jouw apparaten vaststelt, zijn de kosten voor jou.

Doe de stekkertest
Met de stekkertest controleer je zelf of één van je apparaten kortsluiting heeft. Kortsluiting kan een stroomstoring geven.

  1. Schakel alle groepen in de meterkast uit (schakelaars naar beneden).
  2. Haal alle stekkers uit de stopcontacten, in je hele huis. Denk ook aan de cv en verlengsnoeren;
  3. Schakel de groepen in je meterkast opnieuw in (schakelaars naar boven).
  4. Is de aardlekschakelaar ook gesprongen? Schakel die dan opnieuw in.
  5. Doe nu alle stekkers één voor één weer in het stopcontact en zet ook het apparaat aan dat daarbij hoort. Wacht tot het apparaat aanslaat en ga dan naar het volgende stopcontact en apparaat.
  6. Controleer steeds of de aardlekschakelaar opnieuw uitvalt. Gebeurt dat als je de stekker in het stopcontact steekt of als je het apparaat aanzet? Dan is dat apparaat de oorzaak van de storing.
  7. Oplossing: laat het apparaat repareren of vervang het.

Overbelasting
Als je te veel apparaten op een groep hebt, kan de groep uitvallen door overbelasting. Ook kan de bedrading van het stopcontact doorbranden of smelten. Zorg dat je niet te veel apparaten die veel stroom gebruiken tegelijkertijd aanzet of aan hebt staan.

Probleem in de installatie
Draait het wieltje van de stroommeter in de groepenkast niet of zie je dat er geen stroom is? Neem dan contact op met je netbeheerder.

Kun je de oorzaak niet vinden en blijft er een stroomstoring?
Meld alleen een reparatieverzoek als je zeker weet dat er geen kortsluiting, overbelasting of een algemene stroomstoring is.

Let op: blijkt er toch kortsluiting, overbelasting of een algemene stroomstoring te zijn, dan zijn de kosten voor jou.

Ik heb een lekkende leiding in mijn huis is, wie moet ik bellen?

Algemeen

Wie je moet bellen, hangt af van de plaats van de lekkage. In de kelder of meterkast vind je de hoofdkranen, water- en gasmeters.

  • Bij een waterlek vóór de watermeter, moet je bellen met Vitens: 0800 0359 (gratis).
  • Bij een gaslek vóór de gasmeter, moet je contact opnemen met je netbeheerder*.
  • Bij een water-of gaslek ná de meter, dan bel je met ons op telefoonnummer 088 995 2222

*Het nationaal storingsnummer (0800-9009) is een landelijk nummer dat je kunt gebruiken voor het melden van een gaslucht of een stroom-, gas- of meterstoring in het energienet. Je hebt dan direct contact met jouw netbeheerder.

Ik wil graag een mengkraan met een hendel, kan dat?

Algemeen

Ja, dit kan. Hiervoor kun je direct een reparatieverzoek indienen.

Meteen aan de slag
Start jouw aanvraag voor een zelf aangebrachte voorziening.

Lukt het inloggen op MijnWoonFriesland niet?
Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum, zij kunnen je op weg helpen. Daarvoor kun je bellen met 088 995 2222.

Moet ik zelf mijn schutting vervangen of doet WoonFriesland dit?

Algemeen

In de meeste gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van de schutting. Als deze kapot is, moet je hem zelf vervangen.

Soms is de schutting eigendom van WoonFriesland. In dat geval zorgen wij voor het onderhoud of de vervanging.

Twijfel je of de schutting van WoonFriesland is?
Neem dan gerust contact met je wijkconsulent op.

Mijn zonwering is stuk. Komen jullie die maken?

Algemeen

Onderhoud aan en reparatie van zonnewering is voor rekening van jou als huurder. Bij een paar zorggebouwen en appartementencomplexen is de zonnewering van ons. Alleen in dat geval zijn wij verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie. Twijfel je van wie de zonnewering is? Neem dan contact met ons op.

Mijn inbouwapparatuur doet het niet meer. Vervangen jullie die voor me?

Algemeen

Wij verhuren onze woningen zonder inbouwapparatuur. Heeft jouw huis inbouwapparatuur? Dan moet je storingen zelf laten verhelpen, op jouw kosten.

Wat is een serviceabonnement?

Algemeen

Als huurder ben je zelf verantwoordelijk voor het onderhoud van een deel van de binnenkant van je woning, zoals bijvoorbeeld het schilderwerk. Ook ben je zelf verantwoordelijk voor het klein onderhoud aan je woning, zoals reparaties aan hang- en sluitwerk, het schoonhouden van dakgoten en het ontstoppen van de gootsteen en het toilet.

Wij kunnen dit onderhoud ook voor jou doen. Door een serviceabonnement af te sluiten, besteed je het kleine onderhoud aan ons uit. Lid worden van ons serviceabonnement huurdersonderhoud is niet verplicht, maar verdient zich dubbel en dwars terug. Het serviceabonnement heeft een aantal voordelen:

  • Je hoeft de reparaties niet zelf te doen.
  • Wij voeren de reparaties op vakkundige wijze voor jou uit.
  • De kosten zijn aanzienlijk lager, dan wanneer je zelf een bedrijf inschakelt.

Wil je precies weten wat jij moet doen, wat wij doen en wat onder het serviceabonnement valt? Bekijk dan ons overzicht OnderhoudvanAtotZ.

Opzeggen serviceabonnement
Je kunt het serviceabonnement schriftelijk opzeggen. Deze opzegging geldt dan vanaf de eerste dag van de nieuwe maand. Je hebt een opzegtermijn van minimaal een maand. 

Opnieuw afsluiten serviceabonnent
Bij het ingaan van het huurcontract is ook het serviceabonnement in gegaan. Heb je deze ooit opgezegd, maar wil je deze weer opnieuw aanvragen?

Meteen aan de slag
Vraag een serviceabonnement aan.

Er is bij mij ingebroken, wat moet ik nu regelen?

Algemeen

Wij adviseren je altijd aangifte van inbraak te doen bij de politie. Je ontvangt dan een proces-verbaal van jouw aangifte. Deze hebben we nodig wanneer je schade hebt aan je woning na de inbraak.

Heb je een proces-verbaal waarin staat dat er is ingebroken of een poging tot inbraak is gedaan?
Stuur het proces-verbaal binnen 4 weken naar ons toe. Alleen dan rekenen wij jou geen kosten voor het herstel van de inbraakschade. Je kunt het proces-verbaal via e-mail naar ons versturen: info@woonfriesland.nl

Schade aan je woning na de inbraak kun je gelijk bij ons melden
Dien je reparatieverzoek in.

Ik kan mijn woning niet meer in, wat kan ik doen?

Algemeen

Wanneer je jezelf per ongeluk hebt buitengesloten, zit er niets anders op dan een sleutelspecialist te bellen Deze specialist kan in veel gevallen jouw slot openmaken. Wij hebben helaas geen extra sleutels van jouw woning.

De kosten van de sleutelspecialist zijn voor je eigen rekening
Besluit je op een andere manier je woning binnen te komen en ontstaat daarbij schade? Dan zijn de kosten van de reparatie van deze schade ook voor jou als bewoner.

Tip
Geef je sleutel aan één van je buren, zodat je altijd een reservesleutel hebt in geval van nood.

Kan ik mijn sloten laten vervangen?

Algemeen

Als jij je sloten wilt laten vervangen, kun je contact opnemen met een sleutelspecialist. De kosten hangen af van het type slot en zijn voor je eigen rekening.

Mijn sleutel is afgebroken en nu?

Algemeen

Zit de helft van de sleutel nog in de deur? Neem dan contact op met ons: 088 995 2222.

Kunnen jullie een vogelnest verwijderen tijdens het broedseizoen?

Algemeen

Wij verwijderen geen vogelnesten. Daarop geldt één uitzondering. Alleen als de vogel schade toebrengt aan jouw woning (denk bijvoorbeeld aan isolatiemateriaal dat naar buiten komt) dan vragen we je om dit bij ons te melden. In dat geval komt onze vakman langs voor een inspectie. Je kunt je melding doorgeven via MijnWoonFriesland. Lukt het je niet om in te loggen? Bel dan naar 088 995 2222.

Let op: in Nederland bepaalt de Flora- en faunawet dat beschermde inheemse vogels tijdens het broedseizoen niet mogen worden gestoord. Het rapen van eieren, de kap van bomen in die periode en het vernielen/verwijderen van het nest zijn dan verboden. Het broedseizoen is geen vastgelegde periode, het verschilt namelijk per vogelsoort. Dit betekent dat het weghalen van een nest tijdens het broeden illegaal is.

Ik woon in een complex met huurders en kopers. Aan wie moet ik mijn reparatieverzoek doorgeven?

Algemeen

Als huurder van WoonFriesland kun je voor vragen en reparatieverzoeken gewoon bij ons terecht. Je kunt je reparatieverzoek ook indienen via ons huurdersportaal MijnWoonFriesland. Wanneer de reparatie voor rekening van de Vereniging van Eigenaren (VvE) is, zetten wij jouw verzoek door naar de VvE.

Wat kan ik doen bij schade die is ontstaan door werkzaamheden van WoonFriesland?

Algemeen

Ontdek je schade aan je spullen na werkzaamheden van WoonFriesland? Stuur een e-mail naar info@woonfriesland.nl.

Vermeld in de e-mail:

  • wat de schade is
  • stuur foto's van de schade
  • hoe de schade is ontstaan
  • wat de kosten zijn om de schade te herstellen

Na ontvangst van jouw e-mail nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op. We kijken dan of het terecht is dat je ons aansprakelijk stelt. Als het nodig is, komen wij bij je langs om de schade te bekijken.

Ik heb waterschade, wat moet ik doen?

Algemeen

Geef een lekkage zo snel mogelijk aan ons door. Bij spoed kun je 24/7 bellen met 088 995 2222. Dit nummer is ook bereikbaar buiten kantooruren, in het weekend en tijdens feestdagen.

Meteen aan de slag
Dien je reparatieverzoek in.

Heb je ook schade aan je spullen?
Dat vergoeden wij niet. Neem daarvoor contact op met jouw inboedelverzekering.

Wat kan ik doen bij brandschade?

Algemeen

Bij schade door brand zorgen wij voor het herstel van jouw woning. Ook regelen we vervangende woonruimte als dat nodig is. Voor schade aan jouw spullen adviseren we je om contact op te nemen met jouw inboedelverzekering.

Ik heb een verstopping in mijn riolering. Ik heb geen serviceabonnement. Wat kan ik doen?

Algemeen

Een kleine verstopping los je eenvoudig zelf op. Dit doe je met een ontstopper, soda of een ontstoppingsmiddel. We helpen je graag met een aantal tips. 

  • Maak de zwanenhals (sifon) schoon: pak een emmer en zet deze onder de sifon.
  • Draai de sifon open en laat het water en vuil eruit lopen.Gebruik een ontstopper. Door de zuigende werking van de ontstopper komt het vuil los.
  • Ontstop de gootsteen met soda: los een handjevol soda op in 3 liter kokend water. Giet het sopje voorzichtig door de gootsteen.

Lost dit de verstopping niet op?
Dan kun je bellen met een rioolspecialist. Goed om te weten: je betaalt de reparatiekosten zelf.

Voorkomen is beter dan genezen
Natuurlijk is het veel beter om verstoppingen te voorkomen. Maak de gootsteen, zwanenhals en het doucheputje daarom regelmatig schoon. En spoel geen etensresten door de gootsteen of het toilet.

Wie repareert de verlichting in de algemene ruimte?

Algemeen

De verlichting in de algemene ruimte, zoals in de galerij of bij de trappenhal, is eigendom van WoonFriesland. Dat geldt ook voor de lantaarnpaal op het terrein van WoonFriesland.

Is er een lamp stuk?
Meld het dan bij je buurtbeheerder. Gaat het om een lantaarnpaal aan de openbare weg? Dan kun je dit doorgeven aan de gemeente.

Ik heb problemen met een vastzittende of lekkende hoofdkraan/watermeter. Wat moet ik doen?

Algemeen

Wie je moet bellen, hangt af van de plaats van de lekkage. In de kelder, kruipruimte of meterkast vind je de hoofdkraan en watermeter.

  • Bij een waterlek vóór de watermeter, moet je bellen met Vitens via 0800 0359 (gratis).
  • Bij een waterlek ná de meter, dan bel je met ons op telefoonnummer 088 995 2222

Vitens is verantwoordelijk voor het verhelpen van lekkage aan de watermeter en de hoofdkraan.

Twijfel je over de lekkage?
Wij helpen je graag. Bel dan met ons via 088 995 2222.

Ik denk dat er een lekkage is in mijn huis, wie moet ik bellen?

Algemeen

Geef een lekkage zo snel mogelijk aan ons door. Bij spoed kun je 24/7 bellen met 088 995 2222. Dit nummer is ook bereikbaar buiten kantooruren, in het weekend en tijdens feestdagen.

Meteen aan de slag
Dien je reparatieverzoek in.

Ik heb stormschade, wat moet ik doen?

Algemeen

Heb jij stormschade aan jouw woning of in de tuin? Meld dit dan aan ons: 088 995 2222.

We bekijken per melding of de schade door ons wordt gerepareerd of vergoed. Sommige schades, zoals een omgewaaide schutting of boom, moet je als bewoner zelf (laten) herstellen.

Mijn stortbak loopt niet vol, wat moet ik doen?

Algemeen

Het kan zijn dat het kraantje dicht staat van jouw stortbak. Deze vind je aan de zijkant of boven op buis boven stortbak. Heb je een inbouwtoilet neem dat contact met ons op: 088 995 2222.

Lost dit het probleem niet op? 
Dien je reparatieverzoek in.

Mijn dakgoot stroom over, wat moet ik doen?

Algemeen

Meld zo snel mogelijk dat je dakgoten verstopt zijn, dan kunnen ze schoongemaakt worden voordat ze overstromen. 

Kun je zelf bij de dakgoot komen?
Dan mag je deze ook zelf schoonmaken. Vaak zijn bladeren de boosdoener. Doe wel voorzichtig.

Kun je er niet bij?
Dien je reparatieverzoek in.