Hoe krijg ik een inkomensverklaring of BRP?

    Meest recente inkomensverklaring
    Je kunt je inkomensgegevens kosteloos opvragen bij de Belastingdienst via telefoonnummer 0800 0543. Houd er rekening mee dat dit vijf werkdagen duurt voordat je deze ontvangt. Ook kun je de inkomensverklaring met de DigiD direct downloaden via Mijn Belastingdienst.

    Wanneer jouw inkomen niet bekend is bij de Belastingdienst dan krijg je "een verklaring van geen inkomen". In dit geval dien je je actuele inkomensgegevens aan te leveren zoals een salarisstrook of uitkeringsspecificatie. Je uploadt 'een verklaring van geen inkomen' en neemt je inkomensgegevens mee naar het intakegesprek. 

    Ben je ondernemer dan lever je een bewijs van inkomen aan, zoals je jaarrekening. Als student kun je een bewijs van studiefinanciering (DUO) of bewijs van inschrijving van een onderwijsinstelling aanleveren.

    Een uittreksel basisregistratie personen
    In het uittreksel basisregistratie personen (BRP) staan gegevens over je woon- of verblijfplaats en je woonhistorie. Deze kun je ophalen bij je gemeente. Je krijgt dan het uittreksel gelijk mee. Ook kun je deze online met je DigiD aanvragen bij je gemeente. Je ontvangt het uittreksel dan enkele dagen later per post.

    Het is ook mogelijk om via MijnOverheid je BRP te printen waarna je het kunt inscannen. Je kunt ook een print screen maken en deze in een Word-bestand plakken en uploaden.

    Bij ons is een BRP 3 maanden geldig.
    Als je huurder bent van WoonFriesland is een BRP niet nodig.

    Let op!
    Wanneer je een huis toegewezen krijgt, vragen we je deze documenten binnen twee dagen te uploaden. Lever je de documenten niet op tijd aan, dan registreren we dat als een weigering. Bij twee weigeringen binnen één jaar zetten we jouw account als woningzoekende op inactief. Dit betekent dat je inschrijftijd vervalt. Je moet dan opnieuw je account activeren en opnieuw inschrijftijd opbouwen.