Huurverhoging

    Op deze pagina vind je meer informatie over de jaarlijkse huurverhoging.

    Huurverhoging gaat door

    Op 3 juni 2025 maakte Mona Keijzer, toen nog minister van Wonen, bekend dat de huurbevriezing niet doorgaat. Dat betekent dat wij de huren verhogen, zoals we onze bewoners eerder hebben laten weten. Meer lezen? Lees ons nieuwsbericht.

    Sociale huur 

    Als huurder betaal je maandelijks een huurbedrag. De hoogte van de netto huur (kale huur) stellen wij vast op basis van woningwaarderingspunten. Ieder jaar bepaalt de overheid een maximale huurverhoging, die ingaat op 1 juli. Hoeveel je huur omhoog gaat, hangt af van je huidige huurprijs. Vóór 1 mei krijg je van ons een brief over de jaarlijkse huurverhoging. 

    We doen ons uiterste best om onze huren betaalbaar te houden. Daarom vragen we nooit de maximale huurprijs die wettelijk is toegestaan voor een sociale huurwoning. In plaats daarvan hanteren we bewust een lagere huur.

    Bekijk de video voor uitleg 

    In de brief over de huurverhoging lees je wat je nieuwe huurprijs is. In deze video vertellen we je hoe je huurprijs tot stand komt en waarom er een huurverhoging is.

    Vraag en antwoord

    Mona Keijzer, op dat moment minister van Wonen, heeft bekend gemaakt dat de huurbevriezing niet doorgaat. Dat betekent voor jou dat je vanaf 1 juli 2025 de huur betaalt zoals in de brief staat die je in april van ons hebt gekregen.

    Kijk op onze pagina over huurachterstand. Hier vind je meer informatie. 

    Misschien kun je geld terugkrijgen voor de huur. Of je hiervoor in aanmerking komt en hoe je dit kunt aanvragen lees je op onze pagina over huurtoeslag. 

    De huurprijs passen we één keer per jaar aan. Alleen via de jaarlijkse huurverhoging op 1 juli, brengen we de huur geleidelijk naar de huurprijs die wij passend vinden voor jouw woning (de streefhuur). De streefhuur wordt (objectief) vastgesteld op basis van de punten van jouw woning. De streefhuur wordt één keer per jaar herzien (o.a. ook de WOZ-waarde is hier een onderdeel van). Bij verhuizing verlagen of verhogen we de huurprijs van de woning naar de nieuwe streefhuur.

    Dit jaar verhogen we de huur. We begrijpen dat dit vervelend nieuws voor je is. Want alles wordt duurder en dat merk je waarschijnlijk elke dag. Toch moeten we de huren verhogen. Dat extra geld hebben we nodig om meer huizen energiezuinig te maken en om meer nieuwe en duurzame woningen toe te kunnen voegen. Zo willen we ervoor zorgen dat nog meer bewoners betaalbaar en duurzaam kunnen wonen, nu en in de toekomst.

    We mogen één keer per jaar de huur verhogen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken bepaalt hoeveel dat is. In 2025 is de huurverhoging voor sociale huurwoningen maximaal 5%.

    Ja, dat kan kloppen.

    Op basis van het huurprijsbeleid is de huur die je betaalt mogelijk een lagere huur dan de huur die wij passend vinden voor jouw woning. Daardoor krijg je een huurverhoging die meer is dan je gewend bent.
    Het kan ook zijn dat jouw woning meer punten heeft gekregen. Dan wordt je streefhuur hoger. Dan krijg je ook meer huurverhoging. 

    Of je een huurverhoging krijgt en hoeveel je meer gaat betalen, hangt af van je huidige huurprijs. Elk van onze woningen heeft namelijk een streefhuur. Die streefhuur is altijd lager dan de maximale huurprijs. De hoogte van die streefhuur past bij het type huis en de kwaliteit ervan. 

    Betaal jij nog niet de streefhuur voor je huis? Dan krijg je vanaf 1 juli 2025 een huurverhoging. Betaal je de streefhuur al, dan krijg je geen huurverhoging.  

    In MijnWoonFriesland vind je meer informatie over jouw huurprijs en de streefhuur. Daar vind je ook de puntenwaardering voor je huis en informatie over de maximale huurprijs. 

    Als je het niet eens bent met de huurverhoging, dan heb je de mogelijkheid om bezwaar te maken. Bezwaar maken tegen de huurverhoging is niet in alle gevallen mogelijk. Je kunt alleen schriftelijk bezwaar maken tegen de huurverhoging als jij van mening bent dat de puntenwaardering (ook wel woningwaardering) van jouw woning niet goed is weergegeven. 

    Je woningwaardering vind je terug in MijnWoonFriesland.

    Wil je bezwaar indienen omdat je vindt dat je woning achterstallig onderhoud heeft? Dat kan niet. Die nemen wij dus niet in behandeling. Meer informatie hierover vind je op de website van de huurcommissie, via www.huurcommissie.nl.

    Wij geven als jouw verhuurder aan de Belastingdienst de nieuwe huurprijzen door die per 1 juli gelden. Dat hoef je als huurder niet zelf te doen. De Belastingdienst past daarmee je maandelijkse voorschot van de huurtoeslag aan. Je kunt je nieuwe huurprijs ook zelf aan de Belastingdienst doorgeven. Hoe doe je dat? Je logt in op Mijn toeslagen met je DigiD. Daar vul je je nieuwe huurgegevens in, met de ingangsdatum van de nieuwe huurprijs. 

    Kijk op onze pagina over huurachterstand. Hier vind je meer informatie. 

    Nee. Tot 30 december 2024 kon je voor het laatst een huurverlaging aanvragen.

    Nee, dat is niet mogelijk. We proberen zo weinig mogelijk papier te gebruiken. Daarom printen we geen aparte brieven.

    Als je een service-abonnement hebt, voeren wij klein onderhoud aan jouw woning voor je uit. Je betaalt hiervoor een maandelijkse bijdrage, namelijk € 6,72 per maand. Dit bedrag gaat omhoog. Dit doen we omdat de kosten de afgelopen jaren flink zijn gestegen. Vanaf 1 juli betaal je € 6,91 per maand.