Woning verbeteren

Wij vinden het belangrijk dat onze woningen betaalbaar blijven. We verbeteren zoveel mogelijk woningen door ze duurzamer te maken. Dit doen we door duurzaamheidsverbeteringen projectmatig aan te pakken en niet op individuele behoefte. 

Wij vinden het belangrijk dat jij met plezier woont. Het kan zijn dat je, om nog plezieriger te wonen, toch een aanpassing aan je huurhuis wilt laten doen.  Voor het aanbrengen van een aanpassing in je woning hebben we voorwaarden opgenomen in onze Algemene voorwaarden onder artikel 10. 

Naast deze algemene voorwaarden gelden, afhankelijk van het type aanpassing, ook specifieke voorwaarden. Hieronder zie je een aantal van die voorwaarden.

  • Je moet de woningaanpassing laten uitvoeren door een erkend bedrijf. 
  • Voor deze verandering vraag je, indien van toepassing, een omgevingsvergunning aan bij jouw gemeente.
  • Bouwsels mogen niet bevestigd worden aan onze gebouwen.
  • Ook stellen we eisen aan de kwaliteit van de materialen en de wijze waarop het werk wordt uitgevoerd, bijvoorbeeld deugdelijke aansluiting op riolering. Dit doen we om (constructie)schade aan de woning te voorkomen. 
  • Belangrijk is ook dat de aanpassing geen meerkosten voor WoonFriesland oplevert bij uitvoering van onderhoudswerkzaamheden aan de woning; er mag niet aan de woning vast bevestigd worden en er moet voldoende ruimte zijn om werk te kunnen uitvoeren. Denk aan carport; voor het uitvoeren van voeg- of schilderwerk moeten de muren/kozijnen toegankelijk zijn met steiger/ladder.

Meteen aan de slag
Vraag hier jouw zelf aangebrachte voorziening aan.

Veelgestelde vragen | Woning verbeteren

Mag ik een aanpassing doen aan mijn woning?

Algemeen

Voor een aanpassing heb je onze toestemming nodig
We willen onze woningen betaalbaar houden. Dat houdt in dat we wensen voor een individuele woningaanpassing met gevolgen voor de huurprijs en negatieve gevolgen voor de onderhoudslasten van de woning afkeuren.

We stellen een aantal voorwaarden
Voor het aanbrengen van veranderingen in je woning hebben we voorwaarden opgenomen in onze Algemene voorwaarden. Deze vind je onder artikel 10. Naast deze algemene voorwaarden gelden, afhankelijk van het type aanpassing, ook specifieke voorwaarden. Hieronder zie je een aantal van die voorwaarden.

  • Je moet de woningaanpassing laten uitvoeren door een erkend bedrijf. 
  • Indien nodig vraag je zelf een omgevingsvergunning aan bij jouw gemeente.
  • Je mag een aanbouw niet vastmaken aan onze woning of berging.
  • Er moet voldoende ruimte zijn voor onze vakmannen om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan de woning.

Bij het verlaten van de woning vragen wij je de woning terug te brengen in de originele staat. Alle aanpassingen moet je dus weghalen, tenzij wij met jou andere afspraken maken. Je ontvangt hier geen financiële vergoeding voor.

Als je zelf een verandering in je woning hebt aangebracht, ben jij verantwoordelijk voor het onderhoud hiervan. Denk aan het jaarlijkse onderhoud aan de traplift. Eventuele schade kun je niet op WoonFriesland verhalen. Het is verstandig om je aanpassing op te laten nemen bij de inboedelverzekering.

Meteen aan de slag
Start jouw aanvraag voor een zelf aangebrachte voorziening.

Hoe vraag ik een aanpassing aan in mijn woning?

Algemeen

Wil jij een aanpassing doen in je woning? Dan heb je onze toestemming nodig. Deze aanvraag doe je handig en snel via onze website. Je aanvraag wordt geregistreerd en je ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie van ons.

Meteen aan de slag
Start jouw aanvraag voor een zelf aangebrachte voorziening.

Lukt het inloggen op MijnWoonFriesland niet?
Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum, zij kunnen je op weg helpen. Daarvoor kun je bellen met 088 995 2222.

Welke zelfaangebrachte aanpassingen in de woning zijn niet toegestaan?

Algemeen

We verbeteren onze woningen projectmatig en staan om die reden de volgende woningaanpassingen niet toe:

  • Keuken en badkamer vervanging en/of aanpassingen (vervanging en/of verlenging van het blad, wrappen of stickers op de kastjes, vervangen van tegels, toevoegen van inbouwapparatuur, vervangen van greepjes)
  • Vaste trap naar zolder 
  • Verwijderen van (draag)muren
  • Vervangen van het sanitair
  • Verwijderen of toevoegen van een radiator
  • Aanleg van vloerverwarming 
  • Isoleren van de woning 
  • Plaatsen van dakramen 
  • Plaatsen van een dakkapel 
  • Aanleg van een groen/sedum dak 
  • Plaatsen van een kattenren in de portiek of op het balkon 
  • Verwijderen van de schouw/schoorsteen 
  • Aanbrengen van airco-units (met afvoeren door de gevel)
  • Aanbouw van een serre 
  • Plaatsen van een schuifpui of tuindeuren 
  • Verwijderen van vaste kasten
  • Verwijderen van de wastafel op de slaapkamer 
  • Aanbrengen van (extra) zonnepanelen 
  • Aanbrengen van een buitenkraan 
  • Plaatsen van een tweede toilet
  • Plaatsen van een waterontharder
  • Vervangen van de garagedeur
  • Plaatsen van rolluiken
  • Aanleg van elektra buitenshuis
  • Verplaatsen van de cv-ketel

Welke zelfaangebrachte aanpassingen in de woning zijn wel toegestaan?

Algemeen

Wil jij je woning zelf aanpassen? Er zijn aanpassingen die je zelf mag (laten) uitvoeren. Enkele voorbeelden van aanpassingen die wij toestaan zijn:

  • Traplift
  • Laadpaal voor elektrische auto
  • Regenton
  • 3-fase aansluiting in de meterkast
  • Telelock systeem om de thuiszorg in je woning te laten
  • Extra stopcontacten in de woning
  • Douchebeugels (boren in de voeg van de muur, niet in de vloer)
  • Aansluiting voor de vaatwasmachine (losstaand, geen inbouw)
  • Motorloze afzuigkap/wasemkap
  • Schutting, veranda, overkapping, carport, garage, klompenhok, tuinhuis of kas (zoals benoemd in de huurvoorwaarden)
  • Extra bel bij de intercominstallatie
  • Losse kasten verwijderen
  • Kattenluik in de buitendeur
  • Hangend keukenkastje (extra)
  • Aanbrengen elektra in losstaande schuur

Meteen aan de slag
Dien hier jouw aanvraag voor een zelf aangebrachte voorziening in.

Let op: het kan zijn dat we extra voorwaarden stellen aan een zelfaangebrachte aanpassing. Dit lees je wanneer je de aanvraag indient.

Ik heb een medische aanpassing nodig in mijn huis, hoe regel ik dit?

Algemeen

Het is mogelijk om vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) aanpassingen in je huis aan te laten brengen. Denk aan een verbreding van de deurposten, een traplift, een aanpassing aan je badkamer of,- aanpassingen aan drempels.

De Wmo regelt namelijk dat mensen met een beperking de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Het kan gaan om ouderen, gehandicapten of mensen met psychische problemen. De Wmo zorgt ervoor dat iedereen zo veel mogelijk zelfstandig kan blijven wonen.

Je kunt een aanvraag indienen bij jouw gemeente
Elke gemeente heeft een eigen zorgloket of Wmo-loket. De medewerkers van dit loket beoordelen jouw aanvraag.

Moet ik zelf meebetalen?
Aanpassingen in jouw woning kosten geld. Deze kosten worden deels of volledig betaald uit de Wmo. Het kan dus zijn dat je een eigen bijdrage moet betalen. Het Wmo-loket geeft je hierover informatie. WoonFriesland speelt geen rol bij jouw aanvraag. Ook de uitvoering en het onderhoud aan de aanpassing wordt gedaan door de gemeente.

Wil je meer weten over deze wet?
Kijk dan op de website van de Rijksoverheid of op de website van de gemeente waar je woont.

Wanneer krijg ik een reactie op mijn aanvraag om de woning aan te passen?

Algemeen

Je krijgt binnen 5 werkdagen nadat we jouw aanvraag binnenkrijgen een reactie van ons. Dit kan een akkoord zijn of een afwijzing op jouw verzoek. Het kan ook zijn dat we je vragen om meer informatie naar ons op te sturen, voordat we een besluit kunnen nemen.

Wat gebeurt er met de zelf aangebrachte voorzieningen als ik ga verhuizen?

Algemeen

Bij het opzeggen van de huur breng je de woning weer in originele staat terug, tenzij je hier bij de huuropzegging andere afspraken over maakt.

Zodra je de huur hebt opgezegd, plannen wij een afspraak in voor een voorinspectie. Tijdens deze voorinspectie geven wij aan welke veranderingen je mag laten zitten en welke veranderingen je moet verwijderen uit de woning.

Let op: voor de veranderingen die mogen blijven zitten, ontvang je geen vergoeding.

Waarom zijn houtkachels en openhaarden niet toegestaan?

Algemeen

Vanwege jouw veiligheid en de veiligheid van je buren en huisgenoten verbieden wij olie-, kolen-, pellet- en houtkachels. Ook openhaarden en allesbranders zijn niet toegestaan in de woning.

De rook kan fijnstof bevatten door een slechte verbranding en kan daardoor gevaar opleveren voor jouw gezondheid. Ook zorgt de rook veelal voor stankoverlast bij omwonenden.

Mag ik bij mijn woning een laadpaal plaatsen voor mijn elektrische auto?

Algemeen

Er zijn aanpassingen aan je woning die je zelf mag (laten) uitvoeren. Eén van die aanpassingen is het laten plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto.

We stellen wel een aantal voorwaarden aan het laten plaatsen van een laadpaal. Deze voorwaarden vind je als je een aanvraag indient.

Meteen aan de slag
Start jouw aanvraag voor een zelf aangebrachte voorziening.

Mijn dubbelglas is beslagen, hoe kan dit?

Algemeen

Beslagen ramen zijn ’s ochtends heel normaal. Dit kan zowel bij de ramen aan de binnenzijde als aan de buitenzijde het geval zijn.

Dit komt door de hoge isolatiewaarde van jouw raam. Aan de buitenzijde verdwijnt dit vaak weer als het verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur kleiner wordt. Beslagen ramen aan de binnenzijde van je woning kun je grotendeels voorkomen door goed te ventileren.

Mag ik een zonnescherm of een screen plaatsen?

Algemeen

Wanneer je een zonnescherm of screen wilt plaatsen, dan moet je dit altijd bij ons aanvragen. Het verschilt per woning of appartement of we hier toestemming voor geven. Van belang voor toestemming zijn onder andere deze punten:

  • Sterkte van de achterliggende constructie;
  • Beschadiging van de kozijnen;
  • Afspraken over kleur, model/systeem bij bepaalde woongebouwen.

Meteen aan de slag
Vraag een zelf aangebrachte voorziening aan.

Hoe ziet een veiligheidskeuring voor verwarmingsinstallaties eruit?

Algemeen

Om ervoor te zorgen dat je veilig woont, laten we veiligheidskeuringen uitvoeren door gecertificeerde installatiebedrijven. Bij de keuring controleert een monteur de volgende zaken:

  • Elektrische installaties: de groepenkast, aardingsvoorzieningen en aardlekschakelaars.
  • De kwaliteit van de installatie in jouw gehele woning.
  • Gastechnische installaties: gasapparatuur en gasleidingen.
  • Rookgasvoorzieningen en ventilatie in jouw gehele woning.

Ik wil graag een mengkraan met een hendel, kan dat?

Algemeen

Ja, dit kan. Hiervoor kun je direct een reparatieverzoek indienen.

Meteen aan de slag
Start jouw aanvraag voor een zelf aangebrachte voorziening.

Lukt het inloggen op MijnWoonFriesland niet?
Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum, zij kunnen je op weg helpen. Daarvoor kun je bellen met 088 995 2222.

Ik wil graag gaan koken op inductie of een elektrisch kooktoestel. Kan ik hiervoor een extra elektragroep in de meterkast krijgen?

Algemeen

Ja, dit kan. Wanneer je een 3-fasen aansluiting wilt, beschouwen we dit als een woningaanpassing. Daarvoor heb je van ons toestemming nodig. De kosten en het onderhoud van een 3-fasen aansluiting zijn voor jezelf.

Meteen aan de slag
Start jouw aanvraag voor een zelf aangebrachte voorziening.

Lukt het inloggen op MijnWoonFriesland niet?
Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum, zij kunnen je op weg helpen. Daarvoor kun je bellen met 088 995 2222.

Ik wil graag een veiligheidsslot voor de voor- en/of achterdeur, kan dit?

Algemeen

Ja, dit kan. Hiervoor kun je direct een reparatieverzoek indienen.

Meteen aan de slag
Start jouw aanvraag voor een zelf aangebrachte voorziening.

Lukt het inloggen op MijnWoonFriesland niet?
Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum, zij kunnen je op weg helpen. Daarvoor kun je bellen met 088 995 2222.

Ik wil graag een verhoogde toiletpot, kan dit?

Algemeen

Ja, dit kan. Hiervoor kun je direct een reparatieverzoek indienen.

Meteen aan de slag
Dien je reparatieverzoek in.

Onze vakman komt eerst langs om te kijken welke hoogte het meest geschikt is. De vakman bestelt de toiletpot en maakt met jouw een afspraak om deze te plaatsen.

Lukt het inloggen op MijnWoonFriesland niet?
Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum, zij kunnen je op weg helpen. Daarvoor kun je bellen met 088 995 2222.

Ik wil graag een wandcontactdoos in de meterkast, kan dit?

Algemeen

Ja, dit kan. Hiervoor kun je direct een afspraak inplannen.

Meteen aan de slag
Start jouw aanvraag voor een zelf aangebrachte voorziening.

Lukt het inloggen op MijnWoonFriesland niet?
Neem dan contact op met ons Klant Contact Centrum, zij kunnen je op weg helpen. Daarvoor kun je bellen met 088 995 2222.

Kan ik een nieuwe keuken of badkamer aanvragen?

Algemeen

Nee, dat is niet mogelijk. Alleen WoonFriesland mag de keuken, de badkamer of het toilet aanpassen. Dat doen we projectmatig door in meerdere woningen de keuken, badkamer of het toilet te vervangen.

Wanneer jouw woning in aamerking komt voor zo'n kwaliteitsverbeteringsproject, dan krijg je daar persoonlijk bericht over via je wijkconsulent.

Hoe werkt planmatige onderhoud?

Algemeen

Elk jaar kijken we welke woningen een onderhoudsbeurt krijgen. Niet alle woningen krijgen tegelijk een onderhoudsbeurt. Sommige werkzaamheden voeren we eenmaal in de 15 jaar uit, andere eens per 2 jaar.

Wat we aan planmatig onderhoud doen, is heel verschillend
Daarbij kun je denken aan het vervangen van cv's, het uitvoeren van een schilderbeurt of het vernieuwen van badkamers of keukens. Bij het uitvoeren van planmatig onderhoud kijken we ook naar het energielabel van de woningen.

Als we jouw woning aanpakken, krijg je van tevoren bericht van ons
We vertellen je dan wat we doen en wanneer. Heb je vragen of klachten? Meld dit dan bij je wijkconsulent en/of de projectleider.

Mag ik een sleutelkastje voor de thuiszorg ophangen?

Algemeen

Ja, dat mag. Je kunt het kastje zelf aanschaffen via de thuiszorg en ophangen. Kies je voor een Telelock systeem, dan heb je onze toestemming nodig. 

Meteen aan de slag
Vraag hier een zelf aangebrachte voorziening aan.

Let op: bij het opzeggen van de huur vragen wij je de woning terug te brengen in de originele staat, tenzij wij met jou andere afspraken maken. Je ontvangt hier dan geen financiële vergoeding voor.  

Als je zelf een verandering in je woning hebt aangebracht, ben jij verantwoordelijk voor het onderhoud hiervan. Denk aan het jaarlijkse onderhoud aan het Telelock systeem. Eventuele schade kun je niet op WoonFriesland verhalen.

Welke zelfaangebrachte aanpassingen in de woning zijn toegestaan?

Algemeen

Wij vinden het belangrijk dat jij met plezier woont. Het kan zijn dat je, om nog plezieriger te wonen, een aanpassing aan je huurhuis wilt laten doen. 

Er zijn aanpassingen die je zelf mag (laten) uitvoeren. Hieronver vind je enkele voorbeelden van aanpassingen die wij toestaan:

  • Traplift
  • Laadpaal voor elektrische auto
  • Regenton
  • 3-fase aansluiting in de meterkast
  • Telelock systeem om de thuiszorg in je woning te laten
  • Extra stopcontacten in de woning
  • Douchebeugels (boren in de voeg van de muur, niet in de vloer)
  • Aansluiting voor de vaatwasmachine (losstaand, geen inbouw)
  • Motorloze afzuigkap/wasemkap
  • Schutting, veranda, overkapping, carport, garage, klompenhok, tuinhuis of kas (zoals benoemd in de huurvoorwaarden)
  • Extra bel bij de intercominstallatie
  • Losse kasten verwijderen
  • Kattenluik in de buitendeur
  • Hangend keukenkastje (extra)
  • Aanbrengen elektra in losstaande schuur

Let op: voor een woningaanpassing heb je altijd onze toestemming nodig. Daarnaast stellen we voorwaarden aan deze aanpasingen. Deze voorwaarden lees je als je de aanvraag bij ons indient.

Meteen aan de slag
Vraag jouw zelf aangebrachte voorziening aan.